نقد درس دو: از کتاب علوم اجتماعی (جامعه شناسی نظام جهانی) سال چهارم

  • ظرفیت مختلف فرهنگ­ها برای جهانی شدن

فرهنگی که از مرزهای جغرافیایی و قومی عبور کرده و در عرصه جهانی گسترش یابد فرهنگ جهانی است. آیا هر فرهنگی ظرفیت جهانی شدن دارد؟

برخی از فرهنگ­ها ظرفیت جهانی شدن را ندارند، فرهنگ­هایی که ارزش­ها و عقاید آن­ها ناظر به قوم و منطقه­ ی خاصی است و نگاهی سلطه جویانه نیز نسبت به دیگر اقوام ندارند، از محدوده­ی قومی و منطقه­ ای خود فراتر نمی­ روند.

در طول تاریخ، فرهنگ­ هایی وجود داشته­ اند که از مرزهای جغرافیایی خود عبور کرده و به سوی جهانی شدن گام برداشته­ اند. فرهنگی که به سوی جهانی شدن حرکت می­ کند، بر دو گونه است:

  • گونه­ ی نخست: فرهنگی است که عقاید، ارزش­ها و یا رفتار آن ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دو گانه تقسیم می­ کند؛ یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است. منطقه ­ی مرکزی، منطقه­ ایست که منطقه پیرامونی را به خدمت می­ گیرد.

فرهنگ صهیونیسم بین ­الملل و فرهنگ سرمایه­ داری دو نمونه از این فرهنگ است. (صفحه 12 و 13 کتاب).

می­ توان به دو صورت بر نقل قول ذکر شده نقدهایی را وارد ساخت:

اولا همانگونه که از فحوی متن می­توان استنباط کرد به کار گیری مفهوم جهانی شدن (Globalization) در کتاب با فضای مفهومی جهانی شدن (آنگونه که در ادبیات جامعه شناسی رایج است) (به عنوان واژه­ای که در طول چند دهه اخیر ناظر به تحولاتی گسترده و عمیق در حوزه­ ی اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... به ویژه از دهه 70م بوده است )چندان ارتباطی ندارد.

این بکارگیری چنان وسیع و بی حد و مرز و غیر تاریخی است که می­ توان ادعا کرد کتاب به گونه­ ای دل بخواهی و بدون توجه به پیشینه نظری موجود در این حوزه از مسیر مرسوم و شناخته شده علمی یعنی پایبندی واتکا به یکی از نظریات رایج عدول کرده است و حتی در صورت طرح ادعای نظریه پردازی نو در این باب از روشن سازی بنیان تئوری جدید غفلت ورزیده است.

نقد دوم: ناظر به وجود عدم انسجام منطقی و معنایی در متن است.

ازآنجاکه در متن آمده است که فرهنگ ­هایی که نگاه سلطه جویانه نسبت به دیگر اقوام ندارند، از محدوده قومی و منطقه­ ای خود فراتر نمی­ روند، می ­توان اینگونه برداشت کرد که داشتن نگاه سلطه جویانه از پیش شرط­های جهانی شدن است؛ این امر می­ تواند در نتیجه­ ی روند منطقی بحث کتاب در مورد فرهنگ­های مطلوب جهانی نیز صادق باشد، مدعایی که به نظر نمی­ رسد مورد نظر نویسنده یا نویسندگان کتاب باشد.

از جانب دیگر به باور کتاب فرهنگ­ هایی که ارزش­ها و عقاید آن­ها ناظر به قوم و منطقه ­ی خاصی است فاقد ظرفیت جهانی شدن­ هستند اما در بحث گونه شناسی فرهنگ­ هایی که به سوی جهانی شدن حرکت می­ کنند، به گونه­ ی فرهنگی اشاره می­کند که عقاید و ارزش­ها و یا رفتار آن ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است همانند صهیونیسم بین ­الملل  وسرمایه داری که البته این کونه­ ی های فرهنگی ناظر به قوم و منطقه خاص توانسته اند(باز بر اساس گفته خود کتاب) جهانی شوند و جهان را به منطقه­ ی مرکزی و پیرامونی تقسیم کنند. بدیهی است که به لحاظ منطقی این امر گواهی بر وجود تناقضی آشکار در متن است.

 

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه بیست و ششم آبان 1393 ساعت 12:46 | لینک ثابت |

نقد و بررسی درس 2 از کتاب جامعه شناسی یک.

"همه با نام فلسفه یا متافیزیک آشنا هستیم، به نظر شما آیا فلسفه جزء یکی از دو دسته علوم طبیعی یا علوم انسانی است یا آنکه علمی مستقل است؟"

به نقل از درس دو جامعه شناسی یک صفحه 20

یکی از اهداف کلی و اساسی درس دو جداسازی و مشخص نمودن مرز میان حوزه­های مختلف معرفتی است. بر این اساس در این درس تلاش می­شود که بر مبنای موضوع و روش پژوهش و مطالعه، این تقسیم­بندی صورت گیرد. همان گونه که ملاحظه می­نمایید در نقل قول آورده شده از کتاب فلسفه و متافیزیک یکسان انگاشته شده است. تورق هر کدام از کتاب­های مبانی فلسفه (که امروزه با عناوینی جذاب و فریبنده نظیر فلسفه به زبان ساده، فلسفه در 20 دقیقه، آموزش آسان فلسفه و... به وفور در بازار نشر کتاب و قفسه­های کتاب فروشی­ها یافت می­شوند) می­تواند روشنگر این امر باشد که این همانی و یکسان فرض کردن فلسفه و متافیزیک نمی­تواند نظری صائب و موجه باشد؛ بدین خاطر که فلسفه فربه­تر و کلی­تر از متافیزیک یا مابعدالطبیعه است.

به شکلی کلی می­توان موضوعات و حوزه­های معرفت فلسفی را به شاخه­های زیر تقسیم­بندی کرد:

-اندیشیدن به چیستی استدلال که متناظر است با حوزه منطق

-اندیشیدن در باب چیستی معرفت که برابر است با معرفت شناسی یا اپیستمولوژی

-تفکر در باره ماهیت هستی که در حوزه متافیزیک یا مابعدالطبیعه به آن پرداخته می­شود

-بررسی چیستی پدیدارها و امور اخلاقی که مربوط به فلسفه اخلاق است

-و در نهایت تأمل در باب چیستی و ماهیت زیبایی که با عنوان زیبایی شناسی شناخته می­شود.

متافیزیک:

واژه متافیزیک در کاربرد معمولی یونانی به معنای بعد از فیزیک است و در ابتدا عنوانی برای برخی از مقالات ارسطو بوده که پس از کتاب فیزیک قرار می­گرفته است؛ لیکن به تدریج معنای مصطلح امروزی را می­یابد یعنی معرفتی که به پژوهش در عمق وجود و چیستی هستی می­پردازد. در واقع در این حوزه بررسی اصول نخستین یا حقایق نهایی عالم مورد توجه است.

مسائلی که در این شاخه از فلسفه مطرح است را می­توان به سه دسته تقسیم کرد:

1-مسائلی که در باره چیستی هستی ست (مباحث مربوط به ثبات و تغییر، ذهن و ماده)

2-مسئلی که در باب چیستی انسان است (جبر و اختیار و...)

3-مسائلی در باب چیستی جهان (حادث و قدیم بودن جهان)

می­توان به گونه­ای دیگر نظام­های مابعدالطبیعه را تقسیم­بندی کرد:

نظام­های مابعدالطبیعه کهن و پیشا نقدی همانند مابعدالطبیعه­ای که دکارت ارائه می­کند که به دنبال پیدا کردن طبیعت بنیادین واقعیت و به تبع آن یافتن سنگ بنای نخستین شناخت است و یا مابعد الطبیعه انتقادی، همانند پژوهشی که کانت در کتاب نقد عقل محض انجام داده است؛ یعنی یافتن شرایط لازم برای برخورداری از هرگونه تجربه حسی در حالت کلی، در این نوع از متافیزیک، کانت به دنبال بررسی محدودیت­های عقل و معرفی نحوه کاربست صحیح عقل است.

منابع برای مطالعه بیشتر:

-تاریخ فلسفه غرب، ر. ج. هالینگ دیل. ترجمه عبدالحسین آذرنگ، انتشارات ققنوس.

-کلیات فلسفه، ریچارد پاپکین و آوروم استرول. ترجمه و اضافات دکتر سید جلال مجتبوی.

-از دکارت تا دریدا، پیتر سجویک. ترجمه محمدرضا آخوند زاده، انتشارات نشر نی.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه نوزدهم آبان 1393 ساعت 10:12 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه های محترم

برنامه عملیاتی گروه علوم اجتماعی استان از لینک زیر قابل دسترسی می باشد.

دریافت لینک

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه پنجم آبان 1393 ساعت 11:14 | لینک ثابت |
قابل توجه دبیران و سرگروه های محترم شهرستان ها و مناطق و نواحی استان

گروه علوم اجتماعی استان کردستان در سال تحصیلی 93-92 توانست حائز رتبه نخست از سوی دبیرخانه راهبری علوم اجتماعی کشوری گرددد. لذا گروه علوم اجتماعی استان بر خود لازم می داند که از همکاری کلیه دبیران و سرگروه های محترم شهرستان ها و مناطق و نواحی استان تشکر و قدردانی نماید.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در پنجشنبه بیست و دوم خرداد 1393 ساعت 19:1 | لینک ثابت |

قابل توجه همکاران عزیز

 آزمون مسابقه کتابخوانی کتاب اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی به صورت آنلاین برگزار می گردد. همکاران علاقمند می توانند در زمان اعلام شده در آزمون مذکور شرکت نمایند.

 زمان برگزاری آزمون: پنج شنبه  93/2/4 

ساعت  8 صبح الی 21

آدرس سایت ثبت نام: www.kurd.vvs.ir

 همکاران پس از ورود به سایت، روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و مشخصات خود را وارد نمایند.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در یکشنبه بیست و چهارم فروردین 1393 ساعت 19:36 | لینک ثابت |
گروه علوم اجتماعی استان کردستان، کسب رتبه اول کشوری مسابقه تدریس عملی توسط آقای رضا سلیمی  دبیر ارزنده و تلاش گر ناحیه یک سنندج را به آن همکار محترم تبریک عرض نموده و آرزوی موفقیت و شادکامی را در تمامی مراحل زندگی برای ایشان آرزومند است.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در یکشنبه هفدهم فروردین 1393 ساعت 21:25 | لینک ثابت |
قابل توجه همکاران محترم علوم اجتماعی استان

با توجه به درخواست های مکرر همکاران علوم اجتماعی مبنی بر عدم دسترسی به منبع معرفی شده قبلی آزمون، گروه علوم اجتماعی استان کتاب زیر را به عنوان منبع آزمون کتابخوانی معرفی می نماید:

مشخصات منبع:

عنوان کتاب: اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی

نویسنده: پیتر کیویستو

ترجمه: منوچهر صبوری

نشر: نی

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در پنجشنبه دهم بهمن 1392 ساعت 20:34 | لینک ثابت |
کارگاه طراحی سوالات استاندارد علوم اجتماعی در روز پنج شنبه مورخه 92/9/28 برگزار شد. بدینوسیله گروه علوم اجتماعی استان بر خود لازم می داند که از حضور کلیه سرگروه های علوم اجتماعی حاضر در کارگاه طراحی سوالات استاندارد تشکر و قدردانی نماید.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در پنجشنبه بیست و هشتم آذر 1392 ساعت 15:34 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه های محترم

گروه علوم اجتماعی استان برگزار می کند:

 کارگاه طراحی سوالات مفهومی و استاندارد

زمان  : پنج شنبه 92/9/28 ساعت 8:30 دقیقه 

مکان:  سالن کنفرانس باشگاه فرهنگیان (سه راهی شالمان

همراه داشتن کتاب علوم اجتماعی سال چهارم الزامی است.

                                   با تشکر

                            گروه علوم اجتماعی استان

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در شنبه بیست و سوم آذر 1392 ساعت 12:23 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه ها و دبیران علوم اجتماعی استان

به اطلاع آن دسته از همکارانی که مایل به شرکت در مسابقه کتاب خوانی می باشند، می رساند که آزمون مذکور در اسفندماه برگزار خواهد شد. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می گردد.

لازم به یادآوری است که آزمون به صورت تستی می باشد.

منبع آزمون:

محسنی، منوچهر(1386) بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران، تهران، انتشارات پژوهشکده هنر و ارتباطات.

فصول امتحان:

فصل اول: کلیات و مبانی جامعه شناسی فرهنگی(58-17)

فصل دوم: فرهنگ و دیدگاه های نظری(93-63)

فصل پنجم: فرهنگ، رسانه و ارتباطات اجتماعی(181-147)

فصل ششم: فضای رایانه ای و فرهنگ (211-187)

فصل هفتم: هویت فرهنگی(231-217)

فصل هشتم: هنجارها و ارزش ها(265-235)

فصل یازدهم: دگرگونی ها و تحولات فرهنگی(354-329)

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در شنبه شانزدهم آذر 1392 ساعت 21:42 | لینک ثابت |


 همکاران گرامی
بارم بندی دروس مطالعات اجتماعی،جامعه شناسی1و جامعه شناسی 2  را می توانید از طریق سایت دبیرخانه دریافت کنید

دریافت فایل 
نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه پنجم آذر 1392 ساعت 20:50 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه ها و دبیران محترم علوم اجتماعی

جزوه آموزشی طراحی سوالات استاندارد را می توانید از طریق فایل زیر دریافت نمایید.


جزوه آموزشی طراحی سوالات استاندارد


نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه پانزدهم آبان 1392 ساعت 11:28 | لینک ثابت |

   قابل توجه سرگروه های محترم:

تدریس عملی با استفاده از IT  (ارسال فیلم برگزیده از شهرستان و یا ناحیه مربوط به  کتاب علوم اجتماعی سال چهارم رشته علوم انسانی)

دروس محوله برای اجرای مسابقه تدریس عملی: درس 10

جهت اجرای این برنامه هرشهرستان یا ناحیهCd     دبیر برگزیده خود را به گروه علوم اجتماعی استان ارسال  نمایند

تذکر مهم : شرکت سرگروه ها در مسابقه ممنوع می باشد .

شرایط شرکت در برنامه :

1)رشته تحصیلی دبیر مرتبط با رشته علوم اجتماعی باشد .

2)ابلاغ تدریس داشته باشد . 

 3)   Cd ارسالی شامل 20 دقیقه تدریس دبیر در کلاس  با حداکثر 15 دانش آموز تهیه شود.

سرگروه های محترم توجه نمایند مهلت ارسال  25آذر سال تحصیلی 93-1392 می باشد.

نمون برگ داوری مسابقه تدریس عملی درس علوم اجتماعی


نوشته شده توسط ج.محمدزاده در شنبه یازدهم آبان 1392 ساعت 21:26 | لینک ثابت |

بررسی اجمالی اندیشه های  بنیادین هایدگر1

چکیده:

آثار هایدگر تماماً ناظر به یک مسأله و همان مسأله است. و همین امر موجب وحدت آنها شده است. یگانه مسأله در آثار هایدگر ، مسأله وجود است. هایدگر می گوید « فکر کردن ، همان محدود ساختن خود به یک فکر است که ، روزی مانند ستاره در آسمان قرار خواهد گرفت». آنچه که ذهن هایدگر را به خود مشغول می داشت ، این است که : معنی وجود چیست؟ یا مراد از وجود چیست؟ پرسشی ساده و حتی پیش پا افتاده اما از نظر هایدگر پیچیده و مرکب است . هایدگر می پرسد که « چرا موجودات به جای آنکه نباشند هستند؟» وجود حاضر کلید فهم  افکار هایدگر است . ذات انسان  در هست بودن است . هایدگر در مورد بنیادهای متافیزیکی عصر جدید سخن می گوید . از تبدیل شدن انسان به سوژه که حاصل آن در افتاد به نهیلیسم است . در رأس هرم فلسفی هایدگر مفهوم هستی  و در قاعده ی آن  داز این قرار دارد.

کلید واژه : هایدگر ، متافیزیک ، هستی ، زمان ،وجود ،دازاین ،عصر تصویر جهان ،هرمنوتیک

جهت دریافت کامل مقاله روی فایل زیر کلیک کنید.

فایل کامل متن


منبع :

1- مقاله مذکور نوشته آقای علی اشرف صادقی سرگروه  محترم علوم اجتماعی کامیاران جهت درج در وبلاگ گروه استان ارسال شده است.


نوشته شده توسط ج.محمدزاده در شنبه بیست و هفتم مهر 1392 ساعت 8:21 | لینک ثابت |
با سلام

سرگروه های محترم می توانند ملاک های ارزیابی از فعالیت گروه شهرستان ها و مناطق و نواحی را از لینک زیر دریافت کنند.

دریافت فایل

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه هفدهم مهر 1392 ساعت 13:50 | لینک ثابت |
با سلام

خواهشمند است سرگروه های محترم شهرستان ها و مناطق و نواحی برنامه عملیاتی خود را بر اساس برنامه عملیاتی گروه استان تنظیم نموده و در اسرع وقت نسبت به ارسال آن به گروه استان اقدام نمایند. 

                                                                                              با تشکر

برای دریافت فایل برنامه عملیاتی گروه علوم اجتماعی استان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دریافت فایل

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه هفدهم مهر 1392 ساعت 9:59 | لینک ثابت |

 قابل توجه سرگروه های محترم

به اطلاع سرگروه های محترم می رساند:

1-    کلیه ارتباطات گروه های شهرستان ها و مناطق و نواحی با گروه علوم اجتماعی استان از طریق ایمیل بوده و اطلاع رسانی از طریق وبلاگ گروه علوم اجتماعی استان انجام خواهد گرفت.  لذا خواهشمند است  فعالیت ها و مدارک درخواستی  صرفا به پست الکترونیکی  سرگروه  mohammadzadeh.j@gmail.com ارسال گردد.

2-    رعایت زمانبندی ارسال مدارک بسیار ضروری بوده لذا گروه علوم اجتماعی استان از دریافت وارزیابی مدارکی که خارج از زمانبندی اعلام شده معذور می باشد .

3-    ایجاد وبلاگ برای کلیه گروه های شهرستان ها و مناطق و نواحی ضروری است .خواهشمند است سرگروه های محترم نسبت به ایجاد وبلاگ گروه علوم اجتماعی شهرستان یا ناحیه اقدام نموده و آدرس وبلاگ خود را به گروه علوم اجتماعی استان ارسال نمایند.

                                                  با تشکر


نوشته شده توسط ج.محمدزاده در پنجشنبه یازدهم مهر 1392 ساعت 12:52 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه ها و دبیران علوم اجتماعی استان

به اطلاع آن دسته از همکارانی که مایل به شرکت در مسابقه کتاب خوانی می باشند،         می رساند که آزمون مذکور در روز پنج شنبه 92/1/29 ساعت 10 صبح در محل گروه های آموزشی شهرستان، ناحیه یا منطقه آموزشی مربوطه برگزار خواهد شد.

لازم به یادآوری است که آزمون به صورت تستی می باشد.

منبع آزمون :

- گل محمدی،احمد (1381)جهانی شدن، فرهنگ، هویت، تهران، نشر نی

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه چهارم بهمن 1391 ساعت 9:52 | لینک ثابت |

 بررسی وضعیت درس جامعه شناسی 2 به تفکیک تعداد شرکت کننده، مناطق آموزشی، درصد قبولی و میانگین نمرات در سال تحصیلی 91-90

مناطق آموزشی

تعداد شرکت کننده

درصد قبولی

میانگین نمرات

 

سالانه

کتبی

کلاترزان

42

97.62

13.80

11.28

کرانی

29

96.55

13.97

11.97

سروآباد

175

92

13.65

11.61

دیواندره

119

90.76

12.97

11.45

سقز

236

87.29

13.26

11.08

ناحیه 1 سنندج

436

86.70

13.85

12.19

بانه

180

83.33

12.91

10.29

قروه

323

82.35

13.20

10.45

زیویه

88

81.82

12.75

9.84

سریش آباد

60

80

12.83

9.66

دهگلان

97

79.38

12.82

11.07

کامیاران

184

78.26

12.42

10.52

بیجار

184

77.72

12.63

10.46

مریوان

330

77.58

12.35

9.99

ناحیه 2 سنندج

306

73.86

12.54

10.25

موچش

87

64.37

11.68

8.55

جمع کل

2876

82.06

12.99

10.75







جدول شماره 1 وضعیت درس جامعه شناسی( 2 ) را به تفکیک تعداد شرکت کننده، مناطق آموزشی، درصد قبولی و میانگین نمرات در شهرستانها،مناطق و نواحی استان کردستان نشان می دهد. بر اساس یافته های جدول مذکور درصد قبولی و میانگین نمرات سالانه درس جامعه شناسی(1) در:

·       منطقه کلاترزان به ترتیب 50/97 درصد و 80/13 می باشد.

·       منطقه کرانی به ترتیب 55/96 درصد و 97/13 می باشد

·       شهرستان سروآباد به ترتیب92 درصد و 65/13 می باشد

·       شهرستان دیواندره به ترتیب 76/90 درصد و 65/13 می باشد

·       شهرستان سقز به ترتیب 29/87 درصد و 26/13 می باشد

·       ناحیه یک سنندج به ترتیب 70/86 درصد  و 85/13 می باشد.

·       شهرستان بانه به ترتیب 33/83 درصد و 91/12 می باشد

·       شهرستان قروه به ترتیب 35/82 درصد و 20/13 می باشد

·       منطقه زیویه به ترتیب 82/81 درصد و 75/12 می باشد

·       منطقه سریش آباد به ترتیب 80 درصد و 83/12 می باشد

·       شهرستان دهگلان به ترتیب 38/79 درصد و 82/12 می باشد

·       شهرستان کامیاران به ترتیب 26/78 درصد و 42/12 می باشد

·       شهرستان بیجار به ترتیب 72/77 درصد و 63/12 می باشد

·       شهرستان مریوان به ترتیب 58/77 درصد و 35/12 می باشد

·       ناحیه 2 سنندج به ترتیب 86/73 درصد و 54/12 می باشد.

·       و منطقه موچش به ترتیب 37/64 درصد و 68/11 می باشد.

همانگونه که ملاحظه می شود:

·       بیشترین فراوانی دانش آموزی مربوط به ناحیه 1 سنندج با 436 نفر می باشد و کمترین تعداد نیز به کرانی با 29نفر تعلق دارد.

·       بیشترین درصد قبولی به ترتیب به مناطق کلاترزان(62/97 درصد)، و کرانی(55/96 درصد) تعلق دارد. و از سوی دیگر، پایین ترین درصد قبولی به ترتیب مربوط به موچش (73/64 درصد) و ناحیه 2 سنندج (86/73 درصد) می باشد.

·       از سوی دیگر میانگین نمرات بدست آمده در فاصله 68/11 تا 97/13 درصد قرار دارد. به گونه ای که بالاترین و پایین ترین میانگین به ترتیب مربوط به کرانی و موچش می باشد.

به طور کلی می توان گفت هرچند درصد قبولی دانش آموزان در درس جامعه شناسی (2 ) در سطح بالایی قرار دارد ولی میانگین نمرات بسیار پایین بوده و رضایت بخش نمی باشد.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه بیستم دی 1391 ساعت 8:58 | لینک ثابت |

 2- آدورنو (1969-1903):

پس از تحصیل فلسفه ،جامعه شناسی ،روانشناسی و موسیقی در دانشگاه فرانکفورت در سال 1925به وین رفت. به مدت سه سال به اتفاق البان برگ به تحصیل اهنگ سازی پرداخت . در سال 1931 پس از باز گشت  به فرانکفورت به صورت استاد مدعو در دانشگاه همکار ی غیر رسمی خود را با مؤسسه پژوهشهای اجتماعی شروع کرد . پس از به قدرت رسیدن نازیها ،قبل از عزیمت به نیویورک به عضویت کامل مؤسسه (1938) در آمد . و چهار سال را در کالج مرتون در دانشگاه  اکسفورد به تحصیل گذراند . وی در امریکا تقریرات فلسفی و مطالعه در باره ی موسیقی را ادامه داد . ودر تحقیقی مشترک تحت عنوان شخصیت اقتدار طلب مشارکت داشت . در 1950 به مؤسسه فرانکفورت باز گشت . در ابتدا معاون مدیر مؤسسه و سپس قایم مقام و سرانجام پس از بازنشستگی هورکهایمر و پولوک در سال 1959 مدیر مؤسسه شد . مهمترین آثار او عبارت اند از :

   1-اخلاق کمینه ،لندن ،1974

  2-دیالکتیک منفی ،نیویورک ،  1972

    3-فلسفه مسیقی مدرن ،نیویورک ،  1973

   4- منشور ها ،لندن ،1969

     5-دیالکتیک روشنگری (به اتفاق هورکهایمر )،نیویورک ،   1972

     6-شخصیت اقتدار گرا


نویسنده مقاله : آقای صادقی سرگروه کامیاران


ادامه مطلب
نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه بیست و نهم آذر 1391 ساعت 9:3 | لینک ثابت |

مقدمه :

            مؤسسه تحقیقات اجتماعی  که مکتب فرانکفورت ازآن  پدید آمد در سالهای اوایل جمهوری وایمار تاسیس گردید . دوران حاکمیت نازی را در تبعید سپری کرد . و به صورت کانون مهم نظریه اجتماعی در دوران  پس از جنگ در آمد . اولین اعضای این مکتب نظیر آدور نو ،هورکهایمر  و مارکوزه به تدوین و تکامل شکلی از نظریه مارکسیستی تحت عنوان ((نظریه انتقادی ))اقدام نمودند .در مطالعه و بررسی این نظریه انتقادی مقولاتی چون طبقه ،سیاست ،فرهنگ ، اید ئولوژی بسیار مؤثر ونافذ واقع شد . آثار اعضای جدید تر از جمله هابر ماس  مورد استقبال گستر ده تری قرار گرفته است


مقاله مذکور تالیف آقای صادقی سرگروه محترم کامیاران می باشد.

.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه بیست و دوم آذر 1391 ساعت 10:27 | لینک ثابت |

قابل توجه همکاران محترم علوم اجتماعی

با سلام

با توجه به بخشنامه دفتر تالیف درخصوص کتاب مطالعات اجتماعی ، بدینوسیله به استحضار می رساند ، درس دوم از فصل سوم (بخش خانواده ) کتاب مطالعات اجتماعی سال اول ازصفحه پنجاه وسه(53) تا پایان صفحه پنجاه وشش(56) حذف شده وبارم این درس بین سایر دروس این فصل توزیع می گردد.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه پانزدهم آذر 1391 ساعت 9:30 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه های محترم استان:

با سلام؛

در راستای برنامه عملیاتی دبیرخانه راهبری علوم اجتماعی کشوری، از سرگروه های محترم علوم اجتماعی نواحی و مناطق درخواست می شود نسبت به برگزاری مسابقه تدريس عملي جامعه شناسی (2) اقدام نموده و فیلم برگزیده را تا مورخه 25 دی ماه به گروه علوم اجتماعی استان ارسال نمایند.

بدیهی است به آثاری که پس از تاریخ مشخص شده ارسال گردد ترتیب اثر داده نخواهد داده شد.

شرایط تدریس عملی با استفاده از    IT  :                                     

1) رشته تحصیلی دبیرمرتبط با رشته علوم اجتماعی باشد

2) ابلاغ تدریس داشته باشد.

3) سی دی ارسالی شامل 20 دقیقه تدریس دبیر در کلاس  با حد اکثر 15 دانش آموز و متکی بر ICT  باشد.

4) محتوای تدریس فیلم برداری شده باید از درس 6 کتاب جامعه شناسی (2) باشد.

                                             با تشکر

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه هشتم آذر 1391 ساعت 11:41 | لینک ثابت |

پایانی و شهریور و جبرانی

نیمسال اول

درس

فصل اول     2.5 نمره

2

1

2.5

2

2.5

3

2.5

4

فصل دوم  2.5 نمره

3

5

3

6

2

7

2.5

8

2.5

 

9

2

 

10

3

 

11

2

 

12

2.5

 

13

3

 

14

20

20

جمع


 

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه هشتم آذر 1391 ساعت 8:42 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه ها و همکاران محترم

فایل پیوست " واژگان کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی "  که توسط سرگروه محترم استان گیلان تهیه شده  جهت استفاده همکاران در وبلاگ قرار داده شده است


ادامه مطلب
نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه بیست و چهارم آبان 1391 ساعت 11:12 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه های محترم

با سلام:

خواهشمند است هرچه سریعتر نسبت به تحلیل نمرات نهایی جامعه شناسی سال سوم اقدام نموده و نتیجه را مستقیما از طریق ایمیل به سرگروه درسی استان ارسال نمایید.

                           با تشکر

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه بیست و چهارم آبان 1391 ساعت 9:21 | لینک ثابت |
قابل توجه همکاران محترم علوم اجتماعی

جهت دانلود کتب جامعه شناسی 2 و مطالعات اجتماعی پیش دانشگاهی، به بخش لینک واحدهای درسی سایت دبیرخانه راهبری علوم اجتماعی به نشانی زیر مراجعه فرمائید.

http://ejtemai.medu.ir

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه هفدهم آبان 1391 ساعت 9:4 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه های محترم:

خواهشمند است هرچه سریعتر نسبت به طراحی و تولید بسته آموزشی الکترونیکی (سی دی آموزشی) کتاب جدید التالیف علوم اجتماعی پیش دانشگاهی(دروس 9 و 10)  اقدام فرمائید.

                                                                با تشکر

بخش های مورد انتظار جهت تولید بسته آموزشی:

1- ارائه power point

2- طرح درس

3- پاسخ به فعالیت ها، مفاهیم کلیدی، خلاصه کنید، آنچه آموخته ایم

4- ارائه مبانی درس مذکور

5- طراحی سوال

6- آزمون ماهانه/پایان ترم

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه نهم آبان 1391 ساعت 12:29 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه های محترم

خواهشمند است هرچه سریعتر نسبت به نقد و بررسی دروس 9 (تحولات نظام جهانی)و 10( جنگ ها، بحران ها و تقابل های جهانی )کتاب جدید التالیف علوم اجتماعی پیش دانشگاهی اقدام فرمائید.

مهلت ارسال: 91/8/13

لازم به ذکر است که نقدهای ارسالی بایستی در قالب فرم های ارزیابی ( قابل دریافت در سایت دبیرخانه راهبری علوم اجتماعی) انجام گیرد.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه سوم آبان 1391 ساعت 13:0 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه های محترم شهرستان ها و مناطق

با سلام
بدین وسیله از سرگروه های محترم درخواست می گردد
مدارک خود را از طریق پست الکترونیکی به نشانی زیر ارسال نمائید. mohammadzadeh.j@gmail.com

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه سوم آبان 1391 ساعت 8:25 | لینک ثابت |