تفاوت‌های منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی

 در ایران دو گونه منطقه خاص برای فعالیت اقتصادی با امتیازات خاص وجود دارد. گونه اول منطقه آزاد تجاری صنعتی و گونه دوم مناطق ویژه اقتصادی است، اما گاه افکارعمومی و حتی سرمایه‌گذاران تعاریف و تفاوت‌های این دو منطقه را بدرستی نمی‌دانند، حال آن‌که قوانین و مقررات این مناطق با یکدیگر متفاوت است. هم‌اکنون در کل کشور هفت منطقه آزاد وجود دارد؛ در حالی که مناطق ویژه اقتصادی از مرز 26 گذشته است. با این حال و براساس اعلام مقامات دولت یازدهم قرار است 14منطقه آزاد و ویژه اقتصادی نیز در کشور تاسیس شود.

هر دوی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رویکرد رشد صنعت و اشتغال، جذب سرمایه‌های خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات، دستیابی به فناوری پیشرفته، جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم و محرومیت‌زدایی تاسیس شده‌اند. با این حال کمیت و کیفیت مشوق‌هایی که در این مناطق به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود، باهم متفاوت است؛ به گونه‌ای که مشوق‌های فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد بسیار جذاب‌تر از مناطق ویژه است.

به‌عنوان مثال در مناطق آزاد، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی صفر یا بسیار پایین در نظر گرفته شده تا افراد برای سرمایه‌گذاری تشویق شوند. بر این اساس در ایران معافیت مالیاتی کامل به مدت ۱۵ سال در مناطق آزاد وجود دارد، اما در مناطق ویژه اقتصادی صرفا تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور ارائه می‌شود؛ یعنی مناطق ویژه برخلاف مناطق آزاد از معافیت کامل برخوردار نیستند.

از سوی دیگر در مناطق آزاد برای عوارض گمرکی و صادرات و همچنین واردات کالا نیز بخشودگی کامل سهم دولت در نظر گرفته شده است، اما این موضوع درباره مناطق ویژه صد درصد نیست و بسته به موضوع فعالیت تخصصی منطقه فرق می‌کند. در تفاوت دیگر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌توان به بحث خرده‌فروشی اشاره کرد. خرده‌فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان‌پذیر است، اما در مناطق آزاد، خرده‌فروشی برای اتباع خارجی و داخلی امکان‌پذیر است.

همچنین مقررات دریافت ویزا برای اتباع خارجی در مناطق آزاد براساس مقررات مرزی در نظر گرفته شده است؛ در حالی که در مناطق ویژه اقتصادی، این امر طبق قوانین و مقررات داخل کشور است. درخصوص اشتغال و همچنین بیمه‌های اجتماعی برای فعالیت افراد خارجی در مناطق آزاد، تسهیلات خاصی در نظر گرفته شده، اما در مناطق ویژه اقتصادی قوانین یادشده به صورت ثابت، از قانون کار اتباع خارجی در داخل کشور تبعیت می‌کند.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در مناطق آزاد به صورت صد درصدی مالکیت واحدهای تولیدی را در اختیار داشته باشند و ورود و خروج سرمایه نیز آزاد است.

برای ثبت موسسات صنعتی، فرهنگی و مالکیت معنوی نیازی به دوندگی زیادی نیست و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار انجام خواهد شد.

امکان ورود و خروج کالا از منطقه آزاد به خارج از کشور بدون تشریفات اداری زیادی صورت می‌گیرد. همچنین مقررات آسان برای ورود قانونی تمامی کالاها در نظر گرفته شده و مثلا برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی واحدهای تولیدی معافیت از حقوق گمرکی یک اصل است. اما در حالی که برای مناطق ویژه اقتصادی نیز تسهیلات خاصی در نظر گرفته شده تا این مناطق بتوانند موجب رشد اقتصادی و رشد صنعت و تجارت کشور شوند، اما سطح این تسهیلات از مناطق آزاد کمتر است.

مثلا به منظور تشویق تولید در مناطق ویژه اقتصادی، معافیت گمرکی در نظر گرفته شده، اما این معافیت تا سقف ارزش افزوده کالای تولیدی ارائه می‌شود. همچنین پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، باید انجام شود.

از سوی دیگر واردات ماشین‌آلات، خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری در مناطق ویژه بدون عوارض گمرکی صورت گرفته و صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان انجام می‌شود. متروکه شدن کالا در این مناطق نیز شامل هیچ محدودیتی نیست. با این حال آن آزادی نسبتا کامل اقتصادی که به مناطق آزاد به نسبت قوانین داخل کشور داده شده، درباره مناطق ویژه اقتصادی وجود ندارد؛ زیرا به هر حال همان‌گونه که از نام‌ها برمی‌آید، یکی آزاد است و دیگری ویژه.

منبع: http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/1685150839374706511

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 13:27 | لینک ثابت |
قابل توجه همکاران محترم

جهت دریافت پاورپوینت فصل آموزش و پرورش گیدنز ترجمه چاوشیان اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه هفتم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 20:58 | لینک ثابت |
تاریخ ایران مدرن: یرواند ابراهامیان، ترجمه محمد ابراهیم فتاحی

لینک دانلود

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۳ ساعت 21:5 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه های محترم

در راستاي اجرايی نمودن بند 14 " دستوالعمل برنامه هاي مصوبه دبيرخانه هاي راهبري کشوري دروس متوسطه نظري " در خصوص "بهبود عملکرد دانش آموزان  در امتحانات نهايي با طراحي محتواي جبراني دروسي که عملکرد دانش آموزان در آنها مطلوب نبوده" ؛ به پيوست اهداف وسوالات مربوطه ارسال مي گردد.

1) با توجه به سوالاتی که به عنوان عملکرد ضعیف دانش آموزان اعلام شده، مفاهیم تکمیلی یا مصادیقی که به درک مفاهیم کمک می کند آورده شود .

2) برای هریک از اهداف 15سوال درشکل های مختلف (تکمیلی ، ص.غ، عملکردی، رابطه ای و... ) به همراه پاسخ نامه طراحی گردد.

لازم به یادآوری است که پس از طراحی سوالات توسط سرگروههای محترم محتوای جبرانی تا 20 بهمن ماه 1393 به ایمیل سرگروه علوم اجتماعی استان ارسال گردد.

سرگروه های محترم می تواند فایل مذکور را از قسمت جداول بررسی سوالات جبرانی دانلود کنند.

 جداول بررسی سئوالات جبرانی جامعه شناسی2 در سال تحصیلی 93-92

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه یکم دی ۱۳۹۳ ساعت 13:23 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه های محترم استان

در راستای تشکیل بانک اطلاعاتی دبیران علوم اجتماعی استان، فرم ضمیمه را از اینجا دریافت نموده و تا پایان بهمن ماه آن را تکمیل ،و به سرگروه استان ایمیل نمائید .

لازم به یادآوری است که فرم رزمه علمی  همکاران علوم اجتماعی را نیز تا  12 دی ماه تکمیل و به ایمیل سرگروه استان ایمیل نمایید.

 

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه بیست و پنجم آذر ۱۳۹۳ ساعت 16:17 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه های محترم

سرگروه های محترم علوم اجتماعی فرم رزومه همکاران در فایل ضمیمه موجود است .خواهشمند است آن را تا مورخه 12دی ماه تکمیل و به ایمیل سرگروه علوم اجتماعی استان ارسال فرمایید.

فرم رزومه

 

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه بیست و پنجم آذر ۱۳۹۳ ساعت 15:57 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه های محترم

مطابق فرم ضمیمه، دروس 5 و 6 (صفحات 23و 24)کتاب مطالعات متوسطه اول (پایه هشتم) را ارزیابی نموده و تا 15 دی ماه 93 آن را به ایمیل سرگروه استان ارسال فرمایید. همکاران می توانند فایل کتاب جدید التالیف مطالعات را در سایت تالیف کتب درسی به آدرس www.talif.sch.ir دانلود نمایند.

نمونه فرم پیشنهادی تکمیل شده

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه بیست و پنجم آذر ۱۳۹۳ ساعت 15:44 | لینک ثابت |

"کنش انسانی دارای دو نوع نتیجه یا پیامد است:

اول: پیامدهای ارادی، این نوع پیامدها به اراده­ی افراد انسانی یعنی خود کنشگر یا افراد دیگر وابسته است.

دوم: پیامدهای طبیعی یا غیر ارادی، این نوع پیامدها به اراده فرد انسانی وابستگی ندارد.

دانش­ آموزی کتاب درسی خود را به درستی مطالعه می ­کند، اول این که مطالب درس را به خوبی یاد می ­گیرد و دوم این که در آزمون، پرسش ­ها را پاسخ می ­دهد. معلم نیز نمره قبولی به او می­ دهد و او به کلاس بالاتر راه پیدا می­ کند.

 یاد گرفتن درس ­ها، پیامد طبیعی و غیر ارادی فعالیت اوست. پاسخ دادن به پرسش های امتحانی و دادن نمره خوب، پیامد ارادی کنش اوست که اولی به اراده­ی خود او، و دومی به اراده معلم او وابسته است.

پیامد طبیعی و غیر ارادی کنش انسانی قطعی است، یعنی حتما″ انجام می ­شود، ولی پیامدهایی که به اراده انسان-ها وابسته است احتمالی است، یعنی ممکن است انجام بشود یا انجام نشود. در بسیاری از موارد، آدمیان کنش­ های خود را با توجه به پیامدهای ارادی و غیر ارادی آن انجام می­ دهند.". (به نقل از کتاب جامعه شناسی 1 درس یک.)

بخش­ های آورده شده از درس اول تحت عنوان پیامدهای کنش انسانی یادآور مباحث مربوط به تئوری رابرت مرتن است. اما نحوه صورت بندی و بیان مطلب به گونه­ ای است که پیگری خط سیر یکسان و مشابهی در این زمینه چندان سهل و آسان به نظرنمی رسد. در واقع عدم وفاداری به مفاهیم متنی باعث آشفتگی و ابهام فراوان گردیده است. مثال­ های ذکر شده نیز نه تنها قادر به ایجاد شفافیت لازم برای فهم درس نشده ­اند بلکه دوچندان بر مدعای این نوشته یعنی طرح ناصواب مفاهیم (پیامد خواسته و ناخواسته) صحه می ­گذارند.

بخشی از فعالیت نظری مرتن در واقع تلاشی است برای پاسخگویی به ایرادات و ترمیم مشکلات عمده­ ی نظریه کارکرد گرایی ساختاری پارسنز. از جمله می­ توان به نقد وی به سه فرض اصلی تحلیل کارکردی اشاره کرد. فرض­ هایی نظیر وحدت کارکردی، کارکرد گرایی عام و ضرورت کارکردی. در اینجا قصد بر آن نیست تمامی این نکات و توضیحات بازگو شود. به نظر می­ رسد تنها روشن کردن مفاهیم کارکردهای آشکار و پنهان و نیز پیامد خواسته و ناخواسته به ابهام زدایی از  بحث کمک بکند. نقل قولی از کتاب مبانی نظریه ­ی جامعه شناختی معاصر و ریشه­ های کلاسیک آن از ریتزر ایرادات درس را برجسته­ تر می­ کند: "به عبارت ساده، کارکردهای آشکار آن­هایی هستند که حساب شده و عمدی ­اند، در حالی که کارکردهای پنهان حساب نشده و غیرعمدی­ اند. کارکرد آشکار بردگی، افزایش تولید اقتصادی جنوب (آمریکا) بوده است ولی کارکرد پنهان آن فراهم کردن قشر فقیر عظیمی بوده است که در خدمت افزودن منزلت اجتماعی سفید پوستان جنوب، هم فقیر و هم غنی باشند. این ایده به یکی دیگر از مفاهیم مرتن، پیامدهای ناخواسته مربوط می­شود. ساختارها هم پیامدهای خواسته و هم ناخواسته دارند، بردگی ممکن است برای کمک به نیرومند کردن اقتصاد جنوب تأسیس شده باشد، ولی پیامد ناخواسته ­ی آن کند کردن فرایند صنعتی شدن و نهایتا ضعیف شدن آن منطقه از دیدگاهی اقتصادی بوده است. اگرچه هر کس از پیامدهای عمومی آن آگاه است برای فاش شدن پیامد ناخواسته تحلیل جامعه شناختی لازم است. در حقیقت برای برخی این همان ذات جامعه شناسی است..."

"مرتن روشن می­ کند که پیامد ناخواسته و کارکردهای پنهان یکی نیستند. کارکرد پنهان یک نوع پیامد ناخواسته است. پیامدی که برای نظام تعیین شده کارکردی است ولی دو نوع دیگر پیامد ناخواسته وجود دارد: آنهایی که کژ کارکردی­ اند و آنهایی که نامربوط­ اند." صفحه 159و 160

نکته دیگر که می­ تواند به چالش گرفته شود قطعی دانستن پیامدهای غیر ارادی کنش انسانی­ ست. اگر دیدگاه رئالیزم انتقادی در مورد سطوح متمایز و در هم تنیده علی در نظام­ های باز (چه در طبیعت و چه در جامعه) را بپذیریم همیشه می­ توان انتظار داشت مکانیزم­ های علی دیگر قادر به خنثی سازی پیامدهای ناخواسته کنش انسانی باشند. قطعی بودن پیامد ناخواسته کنش انسانی را تنها می ­توان در نظام­ های بسته­ ی آزمایشگاهی (به فرض امکان) و یا مدل­ های نظری ناب به گونه ­ایی پس کاوانه نشان داد و در دنیای واقعی دقیقا به خاطر وجود و عملکرد مکانیزم­ های مختلف قطعی دانستن پیامد ناخواسته کنش موجه نخواهد بود.

منبع

مبانی نظریه ­ی جامعه شناختی معاصر و ریشه­ های کلاسیک آن، جورج ریتزر، ترجمه شهناز مسمی پرست، نشر ثالث، چاپ اول 1389.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه بیست و پنجم آذر ۱۳۹۳ ساعت 15:22 | لینک ثابت |
 قابل توجه همکاران و دبیران محترم

خلاصه کتاب مراقبت و تنبیه  فوکو توسط علی اشرف صادقی سرگروه محترم علوم اجتماعی کامیاران  را می توانید از اینجا دریافت کنید.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه هفدهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 9:23 | لینک ثابت |
قابل توجه همکاران علوم اجتماعی

مقاله «شهروندی فعال» تهیه شده توسط دکتر میرزایی ،سرگروه استان گیلان جهت استفاده سرگروهها ودبیران بارگذاری گردید.

جهت دریافت فایل مذکور اینجا را کلیک کنید

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه دهم آذر ۱۳۹۳ ساعت 12:46 | لینک ثابت |

نقد درس دو: از کتاب علوم اجتماعی (جامعه شناسی نظام جهانی) سال چهارم

  • ظرفیت مختلف فرهنگ­ها برای جهانی شدن

فرهنگی که از مرزهای جغرافیایی و قومی عبور کرده و در عرصه جهانی گسترش یابد فرهنگ جهانی است. آیا هر فرهنگی ظرفیت جهانی شدن دارد؟

برخی از فرهنگ­ها ظرفیت جهانی شدن را ندارند، فرهنگ­هایی که ارزش­ها و عقاید آن­ها ناظر به قوم و منطقه­ ی خاصی است و نگاهی سلطه جویانه نیز نسبت به دیگر اقوام ندارند، از محدوده­ی قومی و منطقه­ ای خود فراتر نمی­ روند.

در طول تاریخ، فرهنگ­ هایی وجود داشته­ اند که از مرزهای جغرافیایی خود عبور کرده و به سوی جهانی شدن گام برداشته­ اند. فرهنگی که به سوی جهانی شدن حرکت می­ کند، بر دو گونه است:

  • گونه­ ی نخست: فرهنگی است که عقاید، ارزش­ها و یا رفتار آن ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دو گانه تقسیم می­ کند؛ یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است. منطقه ­ی مرکزی، منطقه­ ایست که منطقه پیرامونی را به خدمت می­ گیرد.

فرهنگ صهیونیسم بین ­الملل و فرهنگ سرمایه­ داری دو نمونه از این فرهنگ است. (صفحه 12 و 13 کتاب).

می­ توان به دو صورت بر نقل قول ذکر شده نقدهایی را وارد ساخت:

اولا همانگونه که از فحوی متن می­توان استنباط کرد به کار گیری مفهوم جهانی شدن (Globalization) در کتاب با فضای مفهومی جهانی شدن (آنگونه که در ادبیات جامعه شناسی رایج است) (به عنوان واژه­ای که در طول چند دهه اخیر ناظر به تحولاتی گسترده و عمیق در حوزه­ ی اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... به ویژه از دهه 70م بوده است )چندان ارتباطی ندارد.

این بکارگیری چنان وسیع و بی حد و مرز و غیر تاریخی است که می­ توان ادعا کرد کتاب به گونه­ ای دل بخواهی و بدون توجه به پیشینه نظری موجود در این حوزه از مسیر مرسوم و شناخته شده علمی یعنی پایبندی واتکا به یکی از نظریات رایج عدول کرده است و حتی در صورت طرح ادعای نظریه پردازی نو در این باب از روشن سازی بنیان تئوری جدید غفلت ورزیده است.

نقد دوم: ناظر به وجود عدم انسجام منطقی و معنایی در متن است.

ازآنجاکه در متن آمده است که فرهنگ ­هایی که نگاه سلطه جویانه نسبت به دیگر اقوام ندارند، از محدوده قومی و منطقه­ ای خود فراتر نمی­ روند، می ­توان اینگونه برداشت کرد که داشتن نگاه سلطه جویانه از پیش شرط­های جهانی شدن است؛ این امر می­ تواند در نتیجه­ ی روند منطقی بحث کتاب در مورد فرهنگ­های مطلوب جهانی نیز صادق باشد، مدعایی که به نظر نمی­ رسد مورد نظر نویسنده یا نویسندگان کتاب باشد.

از جانب دیگر به باور کتاب فرهنگ­ هایی که ارزش­ها و عقاید آن­ها ناظر به قوم و منطقه ­ی خاصی است فاقد ظرفیت جهانی شدن­ هستند اما در بحث گونه شناسی فرهنگ­ هایی که به سوی جهانی شدن حرکت می­ کنند، به گونه­ ی فرهنگی اشاره می­کند که عقاید و ارزش­ها و یا رفتار آن ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است همانند صهیونیسم بین ­الملل  وسرمایه داری که البته این کونه­ ی های فرهنگی ناظر به قوم و منطقه خاص توانسته اند(باز بر اساس گفته خود کتاب) جهانی شوند و جهان را به منطقه­ ی مرکزی و پیرامونی تقسیم کنند. بدیهی است که به لحاظ منطقی این امر گواهی بر وجود تناقضی آشکار در متن است.

 

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه بیست و ششم آبان ۱۳۹۳ ساعت 12:46 | لینک ثابت |

نقد و بررسی درس 2 از کتاب جامعه شناسی یک.

"همه با نام فلسفه یا متافیزیک آشنا هستیم، به نظر شما آیا فلسفه جزء یکی از دو دسته علوم طبیعی یا علوم انسانی است یا آنکه علمی مستقل است؟"

به نقل از درس دو جامعه شناسی یک صفحه 20

یکی از اهداف کلی و اساسی درس دو جداسازی و مشخص نمودن مرز میان حوزه­های مختلف معرفتی است. بر این اساس در این درس تلاش می­شود که بر مبنای موضوع و روش پژوهش و مطالعه، این تقسیم­بندی صورت گیرد. همان گونه که ملاحظه می­نمایید در نقل قول آورده شده از کتاب فلسفه و متافیزیک یکسان انگاشته شده است. تورق هر کدام از کتاب­های مبانی فلسفه (که امروزه با عناوینی جذاب و فریبنده نظیر فلسفه به زبان ساده، فلسفه در 20 دقیقه، آموزش آسان فلسفه و... به وفور در بازار نشر کتاب و قفسه­های کتاب فروشی­ها یافت می­شوند) می­تواند روشنگر این امر باشد که این همانی و یکسان فرض کردن فلسفه و متافیزیک نمی­تواند نظری صائب و موجه باشد؛ بدین خاطر که فلسفه فربه­تر و کلی­تر از متافیزیک یا مابعدالطبیعه است.

به شکلی کلی می­توان موضوعات و حوزه­های معرفت فلسفی را به شاخه­های زیر تقسیم­بندی کرد:

-اندیشیدن به چیستی استدلال که متناظر است با حوزه منطق

-اندیشیدن در باب چیستی معرفت که برابر است با معرفت شناسی یا اپیستمولوژی

-تفکر در باره ماهیت هستی که در حوزه متافیزیک یا مابعدالطبیعه به آن پرداخته می­شود

-بررسی چیستی پدیدارها و امور اخلاقی که مربوط به فلسفه اخلاق است

-و در نهایت تأمل در باب چیستی و ماهیت زیبایی که با عنوان زیبایی شناسی شناخته می­شود.

متافیزیک:

واژه متافیزیک در کاربرد معمولی یونانی به معنای بعد از فیزیک است و در ابتدا عنوانی برای برخی از مقالات ارسطو بوده که پس از کتاب فیزیک قرار می­گرفته است؛ لیکن به تدریج معنای مصطلح امروزی را می­یابد یعنی معرفتی که به پژوهش در عمق وجود و چیستی هستی می­پردازد. در واقع در این حوزه بررسی اصول نخستین یا حقایق نهایی عالم مورد توجه است.

مسائلی که در این شاخه از فلسفه مطرح است را می­توان به سه دسته تقسیم کرد:

1-مسائلی که در باره چیستی هستی ست (مباحث مربوط به ثبات و تغییر، ذهن و ماده)

2-مسئلی که در باب چیستی انسان است (جبر و اختیار و...)

3-مسائلی در باب چیستی جهان (حادث و قدیم بودن جهان)

می­توان به گونه­ای دیگر نظام­های مابعدالطبیعه را تقسیم­بندی کرد:

نظام­های مابعدالطبیعه کهن و پیشا نقدی همانند مابعدالطبیعه­ای که دکارت ارائه می­کند که به دنبال پیدا کردن طبیعت بنیادین واقعیت و به تبع آن یافتن سنگ بنای نخستین شناخت است و یا مابعد الطبیعه انتقادی، همانند پژوهشی که کانت در کتاب نقد عقل محض انجام داده است؛ یعنی یافتن شرایط لازم برای برخورداری از هرگونه تجربه حسی در حالت کلی، در این نوع از متافیزیک، کانت به دنبال بررسی محدودیت­های عقل و معرفی نحوه کاربست صحیح عقل است.

منابع برای مطالعه بیشتر:

-تاریخ فلسفه غرب، ر. ج. هالینگ دیل. ترجمه عبدالحسین آذرنگ، انتشارات ققنوس.

-کلیات فلسفه، ریچارد پاپکین و آوروم استرول. ترجمه و اضافات دکتر سید جلال مجتبوی.

-از دکارت تا دریدا، پیتر سجویک. ترجمه محمدرضا آخوند زاده، انتشارات نشر نی.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه نوزدهم آبان ۱۳۹۳ ساعت 10:12 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه های محترم

برنامه عملیاتی گروه علوم اجتماعی استان از لینک زیر قابل دسترسی می باشد.

دریافت لینک

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در دوشنبه پنجم آبان ۱۳۹۳ ساعت 11:14 | لینک ثابت |
قابل توجه دبیران و سرگروه های محترم شهرستان ها و مناطق و نواحی استان

گروه علوم اجتماعی استان کردستان در سال تحصیلی 93-92 توانست حائز رتبه نخست از سوی دبیرخانه راهبری علوم اجتماعی کشوری گرددد. لذا گروه علوم اجتماعی استان بر خود لازم می داند که از همکاری کلیه دبیران و سرگروه های محترم شهرستان ها و مناطق و نواحی استان تشکر و قدردانی نماید.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در پنجشنبه بیست و دوم خرداد ۱۳۹۳ ساعت 19:1 | لینک ثابت |

قابل توجه همکاران عزیز

 آزمون مسابقه کتابخوانی کتاب اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی به صورت آنلاین برگزار می گردد. همکاران علاقمند می توانند در زمان اعلام شده در آزمون مذکور شرکت نمایند.

 زمان برگزاری آزمون: پنج شنبه  93/2/4 

ساعت  8 صبح الی 21

آدرس سایت ثبت نام: www.kurd.vvs.ir

 همکاران پس از ورود به سایت، روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و مشخصات خود را وارد نمایند.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در یکشنبه بیست و چهارم فروردین ۱۳۹۳ ساعت 19:36 | لینک ثابت |
گروه علوم اجتماعی استان کردستان، کسب رتبه اول کشوری مسابقه تدریس عملی توسط آقای رضا سلیمی  دبیر ارزنده و تلاش گر ناحیه یک سنندج را به آن همکار محترم تبریک عرض نموده و آرزوی موفقیت و شادکامی را در تمامی مراحل زندگی برای ایشان آرزومند است.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در یکشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۳ ساعت 21:25 | لینک ثابت |
قابل توجه همکاران محترم علوم اجتماعی استان

با توجه به درخواست های مکرر همکاران علوم اجتماعی مبنی بر عدم دسترسی به منبع معرفی شده قبلی آزمون، گروه علوم اجتماعی استان کتاب زیر را به عنوان منبع آزمون کتابخوانی معرفی می نماید:

مشخصات منبع:

عنوان کتاب: اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی

نویسنده: پیتر کیویستو

ترجمه: منوچهر صبوری

نشر: نی

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در پنجشنبه دهم بهمن ۱۳۹۲ ساعت 20:34 | لینک ثابت |
کارگاه طراحی سوالات استاندارد علوم اجتماعی در روز پنج شنبه مورخه 92/9/28 برگزار شد. بدینوسیله گروه علوم اجتماعی استان بر خود لازم می داند که از حضور کلیه سرگروه های علوم اجتماعی حاضر در کارگاه طراحی سوالات استاندارد تشکر و قدردانی نماید.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در پنجشنبه بیست و هشتم آذر ۱۳۹۲ ساعت 15:34 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه های محترم

گروه علوم اجتماعی استان برگزار می کند:

 کارگاه طراحی سوالات مفهومی و استاندارد

زمان  : پنج شنبه 92/9/28 ساعت 8:30 دقیقه 

مکان:  سالن کنفرانس باشگاه فرهنگیان (سه راهی شالمان

همراه داشتن کتاب علوم اجتماعی سال چهارم الزامی است.

                                   با تشکر

                            گروه علوم اجتماعی استان

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در شنبه بیست و سوم آذر ۱۳۹۲ ساعت 12:23 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه ها و دبیران علوم اجتماعی استان

به اطلاع آن دسته از همکارانی که مایل به شرکت در مسابقه کتاب خوانی می باشند، می رساند که آزمون مذکور در اسفندماه برگزار خواهد شد. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می گردد.

لازم به یادآوری است که آزمون به صورت تستی می باشد.

منبع آزمون:

محسنی، منوچهر(1386) بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران، تهران، انتشارات پژوهشکده هنر و ارتباطات.

فصول امتحان:

فصل اول: کلیات و مبانی جامعه شناسی فرهنگی(58-17)

فصل دوم: فرهنگ و دیدگاه های نظری(93-63)

فصل پنجم: فرهنگ، رسانه و ارتباطات اجتماعی(181-147)

فصل ششم: فضای رایانه ای و فرهنگ (211-187)

فصل هفتم: هویت فرهنگی(231-217)

فصل هشتم: هنجارها و ارزش ها(265-235)

فصل یازدهم: دگرگونی ها و تحولات فرهنگی(354-329)

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در شنبه شانزدهم آذر ۱۳۹۲ ساعت 21:42 | لینک ثابت |


 همکاران گرامی
بارم بندی دروس مطالعات اجتماعی،جامعه شناسی1و جامعه شناسی 2  را می توانید از طریق سایت دبیرخانه دریافت کنید

دریافت فایل 
نوشته شده توسط ج.محمدزاده در سه شنبه پنجم آذر ۱۳۹۲ ساعت 20:50 | لینک ثابت |
قابل توجه سرگروه ها و دبیران محترم علوم اجتماعی

جزوه آموزشی طراحی سوالات استاندارد را می توانید از طریق فایل زیر دریافت نمایید.


جزوه آموزشی طراحی سوالات استاندارد


نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه پانزدهم آبان ۱۳۹۲ ساعت 11:28 | لینک ثابت |

   قابل توجه سرگروه های محترم:

تدریس عملی با استفاده از IT  (ارسال فیلم برگزیده از شهرستان و یا ناحیه مربوط به  کتاب علوم اجتماعی سال چهارم رشته علوم انسانی)

دروس محوله برای اجرای مسابقه تدریس عملی: درس 10

جهت اجرای این برنامه هرشهرستان یا ناحیهCd     دبیر برگزیده خود را به گروه علوم اجتماعی استان ارسال  نمایند

تذکر مهم : شرکت سرگروه ها در مسابقه ممنوع می باشد .

شرایط شرکت در برنامه :

1)رشته تحصیلی دبیر مرتبط با رشته علوم اجتماعی باشد .

2)ابلاغ تدریس داشته باشد . 

 3)   Cd ارسالی شامل 20 دقیقه تدریس دبیر در کلاس  با حداکثر 15 دانش آموز تهیه شود.

سرگروه های محترم توجه نمایند مهلت ارسال  25آذر سال تحصیلی 93-1392 می باشد.

نمون برگ داوری مسابقه تدریس عملی درس علوم اجتماعی


نوشته شده توسط ج.محمدزاده در شنبه یازدهم آبان ۱۳۹۲ ساعت 21:26 | لینک ثابت |

بررسی اجمالی اندیشه های  بنیادین هایدگر1

چکیده:

آثار هایدگر تماماً ناظر به یک مسأله و همان مسأله است. و همین امر موجب وحدت آنها شده است. یگانه مسأله در آثار هایدگر ، مسأله وجود است. هایدگر می گوید « فکر کردن ، همان محدود ساختن خود به یک فکر است که ، روزی مانند ستاره در آسمان قرار خواهد گرفت». آنچه که ذهن هایدگر را به خود مشغول می داشت ، این است که : معنی وجود چیست؟ یا مراد از وجود چیست؟ پرسشی ساده و حتی پیش پا افتاده اما از نظر هایدگر پیچیده و مرکب است . هایدگر می پرسد که « چرا موجودات به جای آنکه نباشند هستند؟» وجود حاضر کلید فهم  افکار هایدگر است . ذات انسان  در هست بودن است . هایدگر در مورد بنیادهای متافیزیکی عصر جدید سخن می گوید . از تبدیل شدن انسان به سوژه که حاصل آن در افتاد به نهیلیسم است . در رأس هرم فلسفی هایدگر مفهوم هستی  و در قاعده ی آن  داز این قرار دارد.

کلید واژه : هایدگر ، متافیزیک ، هستی ، زمان ،وجود ،دازاین ،عصر تصویر جهان ،هرمنوتیک

جهت دریافت کامل مقاله روی فایل زیر کلیک کنید.

فایل کامل متن


منبع :

1- مقاله مذکور نوشته آقای علی اشرف صادقی سرگروه  محترم علوم اجتماعی کامیاران جهت درج در وبلاگ گروه استان ارسال شده است.


نوشته شده توسط ج.محمدزاده در شنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۹۲ ساعت 8:21 | لینک ثابت |
با سلام

سرگروه های محترم می توانند ملاک های ارزیابی از فعالیت گروه شهرستان ها و مناطق و نواحی را از لینک زیر دریافت کنند.

دریافت فایل

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه هفدهم مهر ۱۳۹۲ ساعت 13:50 | لینک ثابت |
با سلام

خواهشمند است سرگروه های محترم شهرستان ها و مناطق و نواحی برنامه عملیاتی خود را بر اساس برنامه عملیاتی گروه استان تنظیم نموده و در اسرع وقت نسبت به ارسال آن به گروه استان اقدام نمایند. 

                                                                                              با تشکر

برای دریافت فایل برنامه عملیاتی گروه علوم اجتماعی استان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دریافت فایل

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه هفدهم مهر ۱۳۹۲ ساعت 9:59 | لینک ثابت |

 قابل توجه سرگروه های محترم

به اطلاع سرگروه های محترم می رساند:

1-    کلیه ارتباطات گروه های شهرستان ها و مناطق و نواحی با گروه علوم اجتماعی استان از طریق ایمیل بوده و اطلاع رسانی از طریق وبلاگ گروه علوم اجتماعی استان انجام خواهد گرفت.  لذا خواهشمند است  فعالیت ها و مدارک درخواستی  صرفا به پست الکترونیکی  سرگروه  mohammadzadeh.j@gmail.com ارسال گردد.

2-    رعایت زمانبندی ارسال مدارک بسیار ضروری بوده لذا گروه علوم اجتماعی استان از دریافت وارزیابی مدارکی که خارج از زمانبندی اعلام شده معذور می باشد .

3-    ایجاد وبلاگ برای کلیه گروه های شهرستان ها و مناطق و نواحی ضروری است .خواهشمند است سرگروه های محترم نسبت به ایجاد وبلاگ گروه علوم اجتماعی شهرستان یا ناحیه اقدام نموده و آدرس وبلاگ خود را به گروه علوم اجتماعی استان ارسال نمایند.

                                                  با تشکر


نوشته شده توسط ج.محمدزاده در پنجشنبه یازدهم مهر ۱۳۹۲ ساعت 12:52 | لینک ثابت |

قابل توجه سرگروه ها و دبیران علوم اجتماعی استان

به اطلاع آن دسته از همکارانی که مایل به شرکت در مسابقه کتاب خوانی می باشند،         می رساند که آزمون مذکور در روز پنج شنبه 92/1/29 ساعت 10 صبح در محل گروه های آموزشی شهرستان، ناحیه یا منطقه آموزشی مربوطه برگزار خواهد شد.

لازم به یادآوری است که آزمون به صورت تستی می باشد.

منبع آزمون :

- گل محمدی،احمد (1381)جهانی شدن، فرهنگ، هویت، تهران، نشر نی

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۱ ساعت 9:52 | لینک ثابت |

 بررسی وضعیت درس جامعه شناسی 2 به تفکیک تعداد شرکت کننده، مناطق آموزشی، درصد قبولی و میانگین نمرات در سال تحصیلی 91-90

مناطق آموزشی

تعداد شرکت کننده

درصد قبولی

میانگین نمرات

 

سالانه

کتبی

کلاترزان

42

97.62

13.80

11.28

کرانی

29

96.55

13.97

11.97

سروآباد

175

92

13.65

11.61

دیواندره

119

90.76

12.97

11.45

سقز

236

87.29

13.26

11.08

ناحیه 1 سنندج

436

86.70

13.85

12.19

بانه

180

83.33

12.91

10.29

قروه

323

82.35

13.20

10.45

زیویه

88

81.82

12.75

9.84

سریش آباد

60

80

12.83

9.66

دهگلان

97

79.38

12.82

11.07

کامیاران

184

78.26

12.42

10.52

بیجار

184

77.72

12.63

10.46

مریوان

330

77.58

12.35

9.99

ناحیه 2 سنندج

306

73.86

12.54

10.25

موچش

87

64.37

11.68

8.55

جمع کل

2876

82.06

12.99

10.75







جدول شماره 1 وضعیت درس جامعه شناسی( 2 ) را به تفکیک تعداد شرکت کننده، مناطق آموزشی، درصد قبولی و میانگین نمرات در شهرستانها،مناطق و نواحی استان کردستان نشان می دهد. بر اساس یافته های جدول مذکور درصد قبولی و میانگین نمرات سالانه درس جامعه شناسی(1) در:

·       منطقه کلاترزان به ترتیب 50/97 درصد و 80/13 می باشد.

·       منطقه کرانی به ترتیب 55/96 درصد و 97/13 می باشد

·       شهرستان سروآباد به ترتیب92 درصد و 65/13 می باشد

·       شهرستان دیواندره به ترتیب 76/90 درصد و 65/13 می باشد

·       شهرستان سقز به ترتیب 29/87 درصد و 26/13 می باشد

·       ناحیه یک سنندج به ترتیب 70/86 درصد  و 85/13 می باشد.

·       شهرستان بانه به ترتیب 33/83 درصد و 91/12 می باشد

·       شهرستان قروه به ترتیب 35/82 درصد و 20/13 می باشد

·       منطقه زیویه به ترتیب 82/81 درصد و 75/12 می باشد

·       منطقه سریش آباد به ترتیب 80 درصد و 83/12 می باشد

·       شهرستان دهگلان به ترتیب 38/79 درصد و 82/12 می باشد

·       شهرستان کامیاران به ترتیب 26/78 درصد و 42/12 می باشد

·       شهرستان بیجار به ترتیب 72/77 درصد و 63/12 می باشد

·       شهرستان مریوان به ترتیب 58/77 درصد و 35/12 می باشد

·       ناحیه 2 سنندج به ترتیب 86/73 درصد و 54/12 می باشد.

·       و منطقه موچش به ترتیب 37/64 درصد و 68/11 می باشد.

همانگونه که ملاحظه می شود:

·       بیشترین فراوانی دانش آموزی مربوط به ناحیه 1 سنندج با 436 نفر می باشد و کمترین تعداد نیز به کرانی با 29نفر تعلق دارد.

·       بیشترین درصد قبولی به ترتیب به مناطق کلاترزان(62/97 درصد)، و کرانی(55/96 درصد) تعلق دارد. و از سوی دیگر، پایین ترین درصد قبولی به ترتیب مربوط به موچش (73/64 درصد) و ناحیه 2 سنندج (86/73 درصد) می باشد.

·       از سوی دیگر میانگین نمرات بدست آمده در فاصله 68/11 تا 97/13 درصد قرار دارد. به گونه ای که بالاترین و پایین ترین میانگین به ترتیب مربوط به کرانی و موچش می باشد.

به طور کلی می توان گفت هرچند درصد قبولی دانش آموزان در درس جامعه شناسی (2 ) در سطح بالایی قرار دارد ولی میانگین نمرات بسیار پایین بوده و رضایت بخش نمی باشد.

نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه بیستم دی ۱۳۹۱ ساعت 8:58 | لینک ثابت |

 2- آدورنو (1969-1903):

پس از تحصیل فلسفه ،جامعه شناسی ،روانشناسی و موسیقی در دانشگاه فرانکفورت در سال 1925به وین رفت. به مدت سه سال به اتفاق البان برگ به تحصیل اهنگ سازی پرداخت . در سال 1931 پس از باز گشت  به فرانکفورت به صورت استاد مدعو در دانشگاه همکار ی غیر رسمی خود را با مؤسسه پژوهشهای اجتماعی شروع کرد . پس از به قدرت رسیدن نازیها ،قبل از عزیمت به نیویورک به عضویت کامل مؤسسه (1938) در آمد . و چهار سال را در کالج مرتون در دانشگاه  اکسفورد به تحصیل گذراند . وی در امریکا تقریرات فلسفی و مطالعه در باره ی موسیقی را ادامه داد . ودر تحقیقی مشترک تحت عنوان شخصیت اقتدار طلب مشارکت داشت . در 1950 به مؤسسه فرانکفورت باز گشت . در ابتدا معاون مدیر مؤسسه و سپس قایم مقام و سرانجام پس از بازنشستگی هورکهایمر و پولوک در سال 1959 مدیر مؤسسه شد . مهمترین آثار او عبارت اند از :

   1-اخلاق کمینه ،لندن ،1974

  2-دیالکتیک منفی ،نیویورک ،  1972

    3-فلسفه مسیقی مدرن ،نیویورک ،  1973

   4- منشور ها ،لندن ،1969

     5-دیالکتیک روشنگری (به اتفاق هورکهایمر )،نیویورک ،   1972

     6-شخصیت اقتدار گرا


نویسنده مقاله : آقای صادقی سرگروه کامیاران


ادامه مطلب
نوشته شده توسط ج.محمدزاده در چهارشنبه بیست و نهم آذر ۱۳۹۱ ساعت 9:3 | لینک ثابت |